مهلت یک ماهه به دستگاه‌های متصرف اراضی موقوفات جهت انعقاد قرارداد اجاره 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت:طبق دستور مقام مسئول دستگاه قضا در استان قزوین دستگاه‌های متصرف اراضی موقوفات می‌بایست ظرف مهلت یک ماه با مدیران و متولیان اداره اوقاف قرارداد اجاره را تنظیم کنند.

حجت الاسلام سیدمصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در جلسه پیگیری مصوبات کارگروه استانی پیگیری اجرای بهینه و کامل قانون حدنگار کاداستر استان قزوین که در اداره اوقاف قزوین برگزار شد با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تثبیت مالکیت افراد بر اراضی ملی، دولتی، زراعی، موقوفه، شهری و روستایی و اجرای قانون حدنگار، دادسرای مرکز استان قزوین اقدام به تشکیل کارگروه استانی پیگیری اجرای بهینه و کامل قانون حدنگار (کاداستر) در استان کرده است.

حجت الاسلام مجیدی افزود: این کارگروه در جهت اجرای کامل قانون جامع حد نگار (کاداستر) و مقابله با پدیده زمین خواری و کاهش دعاوی در این حوزه با توجه به نگاه ویژه مقام معظم رهبری به این حوزه و مقوله پیشگیری از وقوع جرم و دستور رئیس قوه قضاییه بر اتمام حدنگاری در تمامی ابعاد و اجرای طرح کاداستر «اراضی ملی، دولتی، زراعی، موقوفه، شهری و روستایی» و همچنین به منظور تحقق سند تحول قضایی و همسویی با سیاست‌های تحولی قوه قضاییه تشکیل شده است.

وی بیان کرد: یکی از معاونین دادستان قزوین به عنوان سرپرست «کارگروه استانی پیگیری اجرای بهینه و کامل قانون حدنگار (کاداستر)» تعیین شده است تا با استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه‌های متولی اجرای قانون حدنگار؛ نسبت به رفع مشکلات و موانع موجود برای اجرای این قانون درسطح استان قزوین اقدام کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین بیان کرد: یکی از دلایل تعرض و تصرف حقوق موقوفات که منجر به طرح پرونده در دستگاه قضایی نیز می‌شود، وجود اسناد عادی و غیر رسمی است.

وی عنوان کرد: باید ضرورت افزایش آگاهی‌های عمومی نسبت به کارکرد، آثار و دستاورد‌های وقف، در جامعه ایجاد شود، زیرا وقف نه تنها مانعی برای عمران و آبادانی نیست بلکه عاملی برای رشد و شکوفایی و آبادانی در بسیاری از نقاط شهری استان و کشور محسوب می‌شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین حمایت از زندانیان و خانواده‌های آنها، اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها در حمایت از نهاد خانواده و فرزندان طلاق، کارآفرینی و ایجاد اشتغال و اعطای تسهیلات برای جوانان را از جمله کارکرد‌های وقف عنوان کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: باید ساز و کار‌ها را طوری مشخص و تبین نماییم تا دستگاه‌هایی که اراضی موقوفات را در تصرف داشته، اما قرارداد اجاره ندارند و عزم جدی در پرداخت حقوق موقوفات ندارند و از طرفی متقاضی دریافت سند رسمی هستند بدانند که برای دریافت سند رسمی، و تثبیت مالکیت اموال خود ابتدا باید حقوق موقوفه را پرداخت کرده باشند.

وی ادامه داد: در کارگروه استانی حدنگار که در اداره کل اوقاف استان برگزار شد دبیر کارگروه استانی حد نگار کاداستر استان قزوین همه دستگاه‌هایی که اموالشان با موقوفه تداخل پیدا کرده را ملزم کرد در نشست‌های روز یکشنبه اداره کل اوقاف ضمن طرح موضوع و شناسایی موانع موجود با مساعدت مدیران و مسئولان اداره اوقاف، راهکار‌های مناسب برای حل و رفع مسائل موجود را اتخاذ کنند؛ لذا امروز وظیفه من و شماست که در راستای اجرایی شدن این مصوبه با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط گام برداریم و قیمت‌گذاری‌های منطبق بر واقعیت و با توجه به اجاره‌های معوقه دستگاه‌ها تنظیم نماییم.

وی در ادامه تصریح کرد: طبق دستور مقام مسئول دستگاه قضا در استان قزوین دستگاه‌ها متصرف اراضی موقوفات می‌بایست ظرف مهلت یک ماه با مدیران و متولیان اداره اوقاف قرارداد اجاره را تنظیم کنند و پس از تعیین و تکلیف اموال مشاعی با اوقاف سند اجاره اعیانی را اخذ کنند و بعداز یک ماه در صورت عدم همکاری دستگاه‌ها با جدیت موضوعات مطروحه را از طریق دادگاه پیگیری خواهیم نمود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.